top of page

Історія Свято-Успенської Унівської Лаври

Univ-Lavra.jpg

   Свято-Успенська Унівська Лавра – древня українська християнська святиня, центральна обитель Галицької єпархії впродовж XIV–XVIII ст., осередок чернечого життя, визначний центр духовности та культури, і, водночас, унікальна історична пам’ятка із цікавим архітектурним ансамблем, один із найдавніших монастирських комплексів України.

   Найновіші археологічні матеріяли засвідчують існування монастиря вже з кінця XIII ст. Перша писемна згадка про обитель – із 1395 р.

   Упродовж усього свого існування Унівський монастир переживав часи як розбудови, так і руйнацій. До останнього, зокрема, спричинялися грабіжницькі напади татарських військ на українські землі. Є письмові відомості, що у 1549 році “манастир татарове спалили”.
   Обитель відроджує український шляхтич Олександр Ванько Лагодовський. Давній переказ розповідає як то, занедужавши на хворобу ніг, Ванько Лагодовський побачив у сні Богородицю, яка порадила йому їхати на схід від своїх маєтностей і шукати цілющого джерела, омитись у нім та сподобитися зцілення. Пошуки привели Лагодовського до джерела поблизу згарища стародавнього монастиря. Чудесно зцілившись шляхтич дає Богові обіцянку відродити знищений храм та обитель. У знак подяки за оздоровлення на цілющих джерелах він зводить велику муровану церкву в честь Успення Пресвятої Богородиці.

   Будівництво храму було завершене не пізніше 70-их років XVI ст. Стилеві ознаки свідчать, що храм є пам’яткою перехідного періоду від пізньої готики до ренесансу. Склепіння тримається на характерних для готичної архітектури нервюрах. Церкву було зведено у вигляді однонавного храму з півкруглою вівтарною апсидою. Бійниці у фризі, що тягнеться попід самим дахом, свідчать про оборонний характер споруди та про її приналежність до типу церков-твердинь.

Univ-Cerkva.jpg

   Невдовзі побудували чотири наріжні вежі і сполучили їх поміж собою оборонними мурами. Храм опинився в середині оборонного чотирикутника, попід мурованими стінами якого розташували 12 дерев’яних монаших келій. Окрім того, довкола монастир обвели оборонним земляним валом та ровом. Обитель мала славу сильно захищеної фортеці. Деякий час перебували в Уневі відомий аскет Йов Княгинецький та визначний публіцист монах-афоніт Йоан Вишенський.

   Друга половина ХVІІ – ХVІІІ ст. – це доба найбільшого розквіту та розбудови монастиря. Цей період тісно пов’язаний із давнім українським шляхетським родом Шептицьких. Варлаам Шептицький – єпископ Львівський і Кам’янець-Подільський, архимандрит Унівський у 1668–1713 роках. Атанасій Шептицький – митрополит Київський і всієї Русі, єпископ Львівський і Кам’янець-Подільський, архимандрит Унівський у 1715–1746 роках. Саме під час їхнього настоятельства відбулася реставрація та значна перебудова церкви і монастиря. Зокрема було зведено новий, бароковий фронтон церкви, перероблено завершення дзвіниці. Стіни храму укріпили кам’яними контрфорсами. Всередині церкву було розписано фресками у бароковому стилі, встановлено новий іконостас. На місці колись дерев’яних будівель було вимурувано резиденцію архимандрита та келії для монахів. На пам’ять про цю обнову на контрфорсі вежі з південної сторони було вмуровано кам’яний герб Шептицьких. Упродовж майже ста років з 1647 по 1770 рік при Унівському монастирі функціонувала друкарня. За ці роки тут було видано понад 60 найменувань друкованої продукції.

   У 1790 році в результаті Йосифінської реформи Унівський монастир було закрито австрійським урядом. Храм Успення Пресвятої Богородиці стає парохіяльним, а у монастирських приміщеннях розташовано канцелярію маєтку та склади. У 1818 році завдяки старанням львівських єрархів маєтки Унівського монастиря були повернені Церкві. Митрополит Михайло Левицький (1774–1858) – відомий західноукраїнський релігійний та культурно-освітній діяч протягом сорока років проживав в Уневі, фактично керуючи звідси всією митрополією. Він перебудовує монастирський будинок під митрополичу резиденцію. Згідно з власним заповітом митрополит Левицький похований в Уневі.

   Відродити чернече життя в мурах давнього і славного українського монастиря припало кир Андрею Шептицькому, найвидатнішому нашому церковному діячеві ХХ століття. У 1919 р. він передає Унівську резиденцію галицьких митрополитів – колишній старовинний монастир – інокам Студійського уставу.
   Монашество Студійського уставу митрополит Андрей відновив ще у 1898 році і поклав на нього завдання плекати прадавню Східну традицію чернечого життя. Монахи-студити дотримуються Студійського уставу, який в ХІ ст. принесли на Україну з Константинополя та Афону преподобні отці Антоній і Теодосій Печерські.
   Так Унівська обитель – древній центр чернецтва на західно-українських землях – стає матірним домом монастирів Студійського Уставу і отримує статус Лаври, який у Східних Церквах присвоюється тільки головним монастирям, які відзначаються багатьма будівлями та великою кількістю монахів.
   З благословення митрополита Андрея при Студійському монастирі почала діяти іконописна майстерня, першою і найважливішою роботою якої стали розписи інтер’єру монастирського Святоуспенського храму.
   Засада самозабезпечення чернецтва Студійського уставу найпослідовніше втілилась саме в Унівській лаврі, у якій було створено сучасне, сильне, самодостатнє господарство. Головним джерелом існування монашої громади стали рільництво та огородництво. Монастирська ферма налічувала багато голів худоби, а медом забезпечувала власна пасіка. Монастир мав кузню, гарбарню, млини, кравецьку, шевську, слюсарну, дві столярні та палітурну майстерні. Певні прибутки приносила і невеличка монастирська друкарня, яка продукувала журнали та кольорові зображення славнозвісних унівських ікон. Всюди, і на ріллі, і в майстернях працювали іноки.
   Багато уваги в Унівській Лаврі приділялось доброчинності. При обителі діяв сиротинець, у якому вже до 1936 року було виховано та забезпечено освітою 170 юнаків. Працею і подвигом унівських монахів було створено цілу низку нових монастирів. Таким чином, Унівська Лавра стає визначним духовним центром, який щороку відвідувало десятки тисяч прочан з усіх куточків краю. За німецької окупації життя монахів перебувало під постійною загрозою як через зв’язки з українськими партизанами, так і через переховування єврейських дітей. На щастя, німецький терор оминув Лавру.
   З приходом радянської влади наступила чергова хвиля жорстоких антиукраїнських репресій. Після львівського псевдо-собору 8-10 березня 1946 року, на якому було офіційно ліквідовано Українську Греко-Католицьку Церкву в СРСР, комуністи приступили до поступової ліквідації Свято-Успенської лаври в Уневі. Багато унівських монахів зазнали переслідувань, арештів та репресій.
   5 червня 1947 року арештували архимандрита Унівської лаври Климентія Шептицького. Очевидно, аби залякати іноків та мешканців села, його навмисне везли на відкритій вантажівці, між двома солдатами з демонстративно наставленою зброєю. 78-милітньому старцю-архимандритові інкримінували “активну антирадянську діяльність та укриття контрреволюційних банд українських націоналістів” і присудили 8 років тюрми. 1 червня 1951 року архимандрит Климентій помер мученицькою смертю на засланні в Росії, у Владімірській в’язниці. Сьогодні він проголошений Церквою Блаженним.
   У вересні 1950 року оперативна група МДБ влаштувала в обителі повальний обшук. Молодших ченців вантажною машиною вивезено за межі села і залишено при дорозі. Частину бібліотеки, давні картини та інші монастирські цінності конфісковано. Таким чином радянською владою було ліквідовано останній діючий монастир в Галичині.
   У приміщеннях монастиря відкрили будинок для інвалідів, перепрофільований згодом на психоневрологічний інтернат. Церкву перетворили на клуб. Частину іконостасу – шедевру ХVІІІ ст., експонати монастирського музею та частину монастирської бібліотеки спалили, а фрески замалювали олійними фарбами.
   Проте з Божого Провидіння формально ліквідований світською владою монастир все ж нелегально продовжував існувати в підпіллі, зберігаючи молитву і чернечу спільноту. Кожного року на празник Успення Богородиці до Унева приходили, приїжджали люди зі всієї Галичини. Комуністично-комсомольські активісти постійно намагалися блокувати прочанам навіть доступ до чудотворного джерела.
   Відновлення Унівської Лаври відбулося разом з воскресінням української державности та розпадом радянської системи. У 1991 році доведена атеїстичною владою до плачевного стану обитель переходить до рук своїх законних володільців. Монахи повертаються до монастиря, лунають дзвони і в церкві знову проголошуються молитви та піснеспіви.
   Іноки безнастанно дбають про величавість, красу, обрядову точність та святість церковних богослужень. Молитва завжди була і залишається головним заняттям монахів. Адже молитвою чернець спілкується з Богом, зростаючи в святості. Через молитву, піст, богомисліє, покаяння монах стяжає благодать Святого Духа, яка вдосконалює істинного подвижника в любові до Бога та ближніх – це основа чернечого подвигу.
   На сьогодні у відновленій Святоуспенській Унівській лаврі проживає близько 40 монахів. Продовжується реставрація церкви та монастирських будівель, доведених радянською владою до плачевного стану.
   Ченці працюють у господарській, мистецькій та науковій ділянках. Пасторальна діяльність унівської братії поширюється не тільки на мешканців Унева, але й на чисельних паломників, десятки тисяч яких щорічно прибувають до відродженого монастиря. Прочани приходять помолитись перед Унівською чудотворною іконою Пресвятої Богородиці, набрати святої водиці із цілющого джерела, духовно відродитись через Сповідь та Євхаристію, релігійно збагатитись через участь у величавих богослуженнях.
   Найбільші прощі відбуваються двічі на рік: молодіжна проща на празник Унівської чудотворної ікони (третя неділя травня) та на храмовий празник Успення Пресвятої Богородиці.
   Свято-Успенській Унівській Лаврі належать вісім дочірніх монастирів. У Львові діють монастир св. Обручника Йосифа, Свято-Йоанівська обитель та студійний дім для монахів при Львівській Духовній Семінарії. На Львівщині ченці Студійського Уставу живуть у монастирях у місті Городку та в містечку Підкамені. На Тернопільщині у відомому відпустовому місці в с. Зарваниця діє Свято-Троїцький монастир. У Карпатах Івано-Франківської области є монастир св. пророка Іллі в м. Яремчі-Дорі та скит св. Андрея в урочищі Лужки біля с. Осмолода. У Києві діє монаша станиця. Постали чернечі осередки за кордоном: Борисо-Глібський монастир у м. Полоцьку (Білорусь) та місійна станиця у Висовій (Польща).
   Свято-Успенська Унівська Лавра на сьогодні знову стала одним із найбільших паломницьких центрів Західної України.

Чернеча гора

Chernecha hora.jpg

   Чернеча гора в Уневі є тим неповторно спокійним місцем, де знаходиться цвинтар, на якому спочивають ченці. Зачаровує тиша і краса цього місця, надихаючи на молитву. Однак виявляється, що багато століть тому тут вирувало життя давнього городища. Місцеві мешканці зберегли в переказах і його назву — Володимирів град.

   Цікаво, що городище відрізнялося за своїми ознаками від слов’янських поселень княжих часів – не мало дитинця, де розташовувалася княжа еліта, та посаду, у якому жили ремісники, хлібороби, і передграддя. Отже, це поселення дуже древнє і сягає часів соціально однорідного суспільства (приблизно IX ст.). Дехто стверджує, що тут проживало плем’я білих хорватів, їхні поселення були одне від одного десь за 50 км, здебільшого по горах і в тих місцях, де росли букові й дубові ліси. Це городище ніхто не досліджував, нічого про нього не написано. До сьогодні зберігся хіба що оборонний вал, який допомагає сучасній людині в уяві перенестися у сиву давнину і привідкрити для себе незвідані таємниці минулого.
   Кам’яні надгробки XV-XVI ст. Біля сучасного цвинтаря на Чернечій горі виявлено кам’яний фундамент храму, добре виділені його складові частини (апсида, притвор та ін.). В результаті досліджень зафіксовано три періоди його перебудови. У будівельній кладці долівки храму віднайдено цеглини більш раннього часу, які нагадують давньоруську плінфу. Подібну цеглу використовували за часів Галицько-Волинської держави й також для будівництва славнозвісної Десятинної церкви у Києві. Саме ця знахідка наводить на думку, що насправді церква набагато древніша, ніж прийнято було вважати досі й могла бути заснована в ХІІ-ХIII ст. Поруч із фундаментом знаходиться давній цвинтар. Кам’яні надгробки з написами свідчать про поховання тогочасної еліти. Є на цвинтарі й кам’яні хрести часів Хмельниччини.
   За кілька метрів від залишків храму археологи виявили під час розкопок земляні житла, керамічні, металеві та скляні вироби, а також монети, які дали можливість датувати пам’ятку ХIV-ХVIIІ ст. Найдавніші житлові споруди мали характерні пристінні лави, окремо виділене вогнище, споруджене за допомогою невеликих каменів на глиняній основі. Найбільш ймовірно це були окремі келії-землянки чернців. Мабуть, ці оселі згоріли у часи турецько-татарських набігів. Хоч пізніше обитель було відновлено, але в землі дотепер збереглися залишки того згарища.
   Археологічні матеріали XIII ст. також були виявлені біля західного підніжжя Чернечої гори біля водного потоку. Особливо цікавою виявилася знахідка неподалік гори у лісі – залишки гутної та залізоробної “промисловості”. Три великі печі, інструменти та залишки скла свідчать про високотехнологічне і унікальне на той час виробництво. Біля розваленої та досить великої плавильної печі-горна знайдено металеві взірці та зливки з характерним відбитком стінок конусоподібних горщиків. Вірогідно, що залізо виплавляли з болотної руди, яку добували поряд у прирічковій заболоченій долині річки Гнила Липа.
   З кожним роком археологи відкривають нові й нові таємниці Чернечої гори та околиць.

Оборонні укріплення та в’їзна брама монастиря

Oboronni ukriplennja.jpg

   В давні часи монастирі мали оборонне значення, в них під час набігів завойовників переховувалися жителі навколишніх сіл. Відомо, що Унівський монастир був добре укріплений і мав могутню в’їзну браму. Про її існування до недавнього часу можна було лише здогадуватися, оскільки жодні писемні джерела про це не згадують. І ось влітку 2002 р., цілком випадково, внаслідок земельних робіт, було виявлено залишки в’їздної брами та середньовічні оборонниі укріпленя. Брама знаходиться 50 м південніше від сучасних митрополичих палат. Розкопками відкрито лише східну частину цієї великої будівлі. Про те, що вона мала більшу протяжність, свідчать характерні для середньовіччя підбрамні опорні елементи. В середній частині будівлі була дорога, викладена з тесаних каменів. Зі східного боку до споруди прилягав насипний земляний вал, який у пізнішому часі був ліквідований.

   Фундамент брами викладено з дикого, тесаного та різьбленого каменю, а також із цегли-пальчатки. Південно-східний кут будівлі вирізнявся архітектурним оздобленням, виконаним у стилі бароко. Одне з приміщень служило оборонною вежею. В ній виявлено гармату типу «фальконет», яка застосовувалась у ХVІ-ХVШ ст., близько 50-ти кам'яних ядер різного калібру, кам’яну кулю з металевим гаком для метання та отвором і гніздом для засипання пороху, арбалетну стрілу, металеві наконечники від списів тощо. Більшість цих знахідок тепер знаходиться в музеї Унівської Лаври. Серед знахідок варто відзначити срібні та мідні монети XV-XVII ст. – в тому числі й рідкісну на українських землях данську монету номіналом у 3 гульдени.
   Завдяки жертовній праці археологів маємо можливість заглянути в глибину віків, торкнутися нашої давньої історії, відчути її подих.

Спогади про підпілля УГКЦ

Pidpillja.jpg

   З 1946 по 1989 р. УГКЦ пережила тяжкі випробування, але вистояла та загартувалася у вірі. “Церквою мучеників“ назвав УГКЦ патріарх Йосиф Сліпий у своїй доповіді, присвяченій 35-ій річниці початку переслідування нашої Церкви.
   В кінці 1940-их – на поч. 50-их рр. організаційну структуру Церкви повністю зруйновали арешти єпископату та багатьох священиків і вірних, насадження режиму православ’я та репресії проти непокірних. Однак люди зуміли зберегти в своїх серцях віру Христову і вірність своїй Церкв, всупереч усім труднощам і перешкодам. У часи катакомбної Церкви миряни продовжували плекати різні форми благочестя. Підпільні священики таємно відправляли богослужіння, хрестили, сповідали, наражаючи себе на небезпеку. Так щоденною молитвою, посвятою та жертвою наша Церква здобувала свободу віри. Спогадами про ці нелегкі часи діляться з нами ті, хто перейшов через них.

Спогади про підпілля УГКЦ

Єрм. Йосиф Мілян:

   Йшов 1979-80 рік. Одна близько знайома нашій родині особа, дізнавшись, що я збираюся стати греко-католицьким священиком, поставила мені досить серйозне запитання. "Так, старші підпільні свяшеники, які складали присягу, мусять вистояти до кінця, але чи є сенс тобі молодому ставати на такий шлях, Люди вже втомилися від переслідувань віри і хочуть просто спокійно визнавати Бога, молитися у церквах. Для кого Ти будеш священиком" Я спробував звернути увагу на силу Божу, яка перетворює системи, руйнує кордони, міняє все на світі, однак це не стало для неї переконливим аргументом. Я запитав, чи вона вірить в Бога. "Ну, вірю", – прозвучала відповідь. І мене дуже вразило це слівце "ну". Тоді виникло запитання - чи вірить вона, що наша Церква правдива, заснована Богом, і що Господь піклується нею Тоді я напевно сам не міг уявити, що через 10 років так кардинально зміниться ситуація. Мені видавалося, що як буду в таких роках, як наш о. Василь Вороновський, може Церква і вийде з підпілля. Однак, коли почалися демократичні зміни в Німеччині, Чехії, то з’явилася надія на відродження у наc.

vl.Josyf.jpg

   Напевно 10-15 років тому я розповідав би про підпілля в зовсім іншому контексті. Сьогодні ж, із перспективи часу, дивлюся на той період як на час дуже благодатний. Здавалось, ангел Божий своїм крилом захороняв ті посіви Господні у своїй Церкві. Мені здається, що тоді ми немовби вкладали свою молитву в руки Божі. З іншого боку, це був і дуже геройський час. Були особливі пережиття, трепет, страх. Адже, навіть готуючись до молитви, слід було закрити вікна шторами, говорити пошепки, потурбуватися, щоб не навідався хтось випадковий. Всі ці моменти породжували пережиття і разом з тим віру, що Ти є священиком Христової церкви, яка колись також була переслідувана. Ти є послідовник Христа переслідуваного і розп’ятого. Це підносило дух.
   Нас, молодих монахів-студитів, тодішній ігумен Юліан Вороновський дуже перестерігав, щоб ми не попали на очі КДБ, старався заховати від світу. Однак ми з молодечим запалом прагнули працювати на Божій ниві. Я, отець Севастіян, отець Петро їздили селами Яворівщини, Золочівщини, Перемишлянщини, старалися організувати працю з дітьми, проводили табори. Багато було різних випадків, трагічних і смішних за ці роки, але головним залишається дух тих часів. Наприклад, одного разу ми мали першу зустріч із владикою Володимиром Стернюком. Це мало відбутися в домі поважних старших людей, колишніх адвокатів. І ось, зібравшись на ту зустріч, ігумен наказав залишити будь-які речі, записки, а взяти лише паспорт. В нас з о. Севастіяном виникло запитання, для чого паспорт. Нам пояснили, що у випадку засідки, коли будемо мати посвідчення особи, нас можуть не забрати до відділу і зможемо приготуватися до наступних допитів. Тоді я дуже чітко усвідомив, на який небезпечний шлях ступив. Але була велика впевненість, що він є правдивим, що живемо і працюємо на своїй землі, для свого народу і для своєї Церкви.

Спогади про підпілля УГКЦ

Єрм. Василь Вороновський:

   В 1942-1945 роках я вчився в духовній семінарії у Львові. Коли семінарію розпустили, я прийшов на Підзамче їхати додому, а там уже були більшовики. Довелося повернутися до семінарії і переховуватися у підвалах собору св. Юра. Одного разу, коли я переносив з семінарії харчі до собору, зустрів ректора Йосифа Сліпого. Він привітно усміхнувся і дав мені гроші на дорогу додому. Коли Патріарх уже був у Римі після заслання, я просив передати йому, що той семінарист, якому він давав гроші, став підпільним священиком.

ierm.VasylVoronovskyj.jpg

   Хоч я після війни й закінчив університет, та все ж не полишив думку стати священиком. Владика Миколай Чарнецький, ігумен Никанор Дейнега, отець Михайло Лемішко таємно готували мене до священства. Зі захопленням згадую зустрічі з тепер уже проголошеним блаженним Миколаєм Чарнецьким. Це була насправді свята людина. Якось він розповідав, як прийшли до нього переконувати, що Бога немає. А він запитав, що би вони зробили, коли б хтось не хотів прийняти їх дарунка. Ті кажуть, що забрали б дарунок і пішли. "То забирайте ваші слова і йдіть", – спокійно відповів владика. А одного разу владику відвідав якийсь чоловік під приводом написання історії Львова і, як подяку, залишив торт. Владиці прийшла думка дати торт на експертизу - і виявилося, що він був отруєний. Господь, якщо людина свята, завжди дає таке натхнення, пересторогу, щоб захистити своїх вірних слуг від небезпеки. Тішуся, що я знав ще живими багатьох наших блаженних.
   15 серпня 1959 р. Станіславівський єпископ Іван Слезюк висвятив мене на священика. З того часу я постійно їздив по селах, найчастіше до Добрян та Хлопчиць, але був і у Закарпатті, Києві, навіть у Кривому Розі.
   По ночах сповідав, хрестив, правив Служби Божі, інколи по дві на день, а на свята – по три-чотири. Мені довелося навіть маму начальника КДБ сповідати і кількох прокурорів, шлюби їм давати.
   Одного разу владика Величковський послав мене до села Недівни Турківського р-ну посвятити церкву. То були 70-і роки, церкву знищили, а люди в лісі спорудили церкву і вночі перевезли її до села на колишній фундамент. Так що коли влада спохватилася, уже накривали куполи.
   Агенти КГБ постійно слідкували за мною. Перший раз мене схопили на свято Трьох святих 12 лютого 1970 р. на хуторі біля Крехова. В тюрмі заставляли тяжко працювали, а вночі викликали на допити, дуже важко було те все пережити. Однак вдалося уникнути засудження. Іншого разу знову 12 лютого схопили мене на вул. Головацького і забрали усі літургійні речі. Третій раз у с. Хлопчиці вдосвіта відправив Службу Божу, чекав ще охрестити дитину, але тут бачу - міліціонери їдуть до хати. Літургійні речі в сумці я сховав під дзеркало, а сам – через вікно. Однак хата вже була оточена, мене повезли до Самбора на допит. А міліціонер, який робив обшук в хаті, побачив, де заховано сумку, але залишив: напевно, побожний був. Випустили мене о першій ночі, виходжу - чуже місто, а люди мене чекають, щоб супроводити додому. Часто, коли за мною слідкували, вдавалося скритися в брамах, де були інші виходи. А одного разу як сталася облава дому, де ми молилися, господиня вдала, що зомліла коло дверей, а я тим часом зміг втекти через вікно. Був і кумедний випадок: в с. Суслові перебрали мене на жебрака і так вдень невпізнаним провели через ціле село.
   Мені здається, що дух релігійний у підпіллі був сильніший, аніж тепер. Люди щиро молилися, просили про свободу віри, часто сповідалися, а на Літургії усі приступали до Святого Причастя. Дякуймо Богові, що маємо тепер свободу віри і примножуймо Божу благодать.

bottom of page